Salam sejahtera saya ucapkan kepada semua
pembaca. Saya Gagat Ak Gawan berasal
dari negeri Sarawak dan bertugas sebagai seorang anggota polis berpangkat
inspektor. Saya bertugas di IPD Johor Bahru Selatan. Saya adalah pelajar
UTMspace Johor bahru. Penghasilan blog ini adalah untuk subjek sistem maklumat
sumber manusia dan akan di semak oleh
DR. Nur Naha Abd Mansur.
Sebelum saya
meneruskan penulisan saya tentang pengurusan sumber manusia, saya akan
menerangkan dahulu definisi pengurusan sumber manusia. Seperti yang kita
ketahui, istilah pengurusan sumber manusia telah digunakan dengan agak meluas.
Terdapat kepelbagaian definisi istilah ini. Satu ciri utama pengurusan sumber
manusia yang dikenal pasti oleh beberapa penyelidik ialah Penekanan
ini dianggap sebagai satu perubahan paradigma dari pendekatan yang
bersifatjangka pendek dan taktikaI kepada satu pendekatan yang bersifat jangka
panjang dan strategik dalam pengurusan sumber manusia (Thomason1991). lni
berbeza dengan pengurusan personel tradisional yang dianggap bersifat reaktif,
jangka pendek dan lebih tertumpu kepada pekerja peringkat bawahan (Legge 1989).
Pengurusan sumber manusia menekankan usaha yang dilakukan secara
pr~untuk mewujudkan dasar dan
amalan yang sinergistik dan meliputi semua bidang di dalam
organisasi (Hendry dan Pettigrew 1991;Schuler 1992). Storey (1992, p. 24-25)
merumus bahawa terdapat empat pengertian yang sering diberikan kepada istilah pengurusan
sumber manusia.
Pengertian pertama
hanya menggunakan istilah ini bagi mengganti istilah pengurusan personel. lni
dapat dilihat daripada penggunaan istilah pengurusan sumber manusia sebagai
tajuk edisi terkemudian buku-buku yang sebelum itu menggunakan pengurusan
personel sebagai tajuk. Kandungan, idea-idea dan pendekatan buku-buku
ini tidak banyak berubah.
Pengertian yang kedua merujuk kepada penggunaan
teknik-teknik pengurusan tertentu secara bersepaciu. Ini melibatkan
mewujudkan dasar-dasar dan pengunaan teknik-teknik seperti pemilihan dan pengambilan
pekerja, penilaian prestasi, pengurusan pampasan serta latihan secara sistematik
untuk meningkatkan prestasi organisasi.
Pengertian yang ketiga menekankan kepentingan mengambil satu
pendekatan yang dihubungkait dan disepadukan dengan perniagaan dalam proses
pengurusan tenaga kerja. Definisi ini menekankan keperluan memastikan amalan
pengurusan tenaga kerja sesebuah organisasi bersesuaian dengan strateginya.
Strategi organisasi dilihat sebagai penentu bentuk pengurusan tenaga kerja
dalam organisasi.
Definisi yang keempat mengembangkan lagi definisi yang
ketiga. Selain daripada penekanan kepada pengurusan tenaga kerja secara
strategik, ia juga menekankan usaha membina komitmen pekerja kepada
natijah-natijah tertentu yang diinginkan organisasi.
No comments:
Post a Comment