Folio1
Sistem pengurusan
prestasi bermaksud suatu sistem untuk merancang, melaksana, mengurus dan
menilai pencapaian prestasi anggota dan matlamat organisasi dalam tempoh
tertentu. Dalam erti kata lain, sistem ini merupakan satu sistem yang mengurus dan
mentadbir penilaian prestasi setiap anggota organisasi bawahannya. Sistem ini adalah sangat penting dalam
sesebuah organisasi kerana :
Ø
Menghubungkaitkan
anggota dengan rancangan / Tindakan kerja organisasi (SKT)
Ø
Maklumbalas
antara pekerja dan majikan
Ø
Membuat
petunjuk prestasi, pengukuran dan penilaian
Ø
Kaunseling,
Motivasi dan Insentif
Ø
Menerapkan
budaya kerja berprestasi cemerlang
Dalam sesuatu pengurusan prestasi, pekara yang perlu dipertimbangkan
ialah prestasi pengurus yang cemerlang dan menjadi contoh kepada pekerja yang
lain. Sesuatu cara pengurusan bergantung kepada beberapa faktor iaitu
personaliti individu, suasana tempat kerja, ukuran masa dan budaya sesuatu
organisasi. Pengurusan prestasi yang berkesan harus mempunyai panduan dan
bantuan dalam pembangunan sumber manusia. Menurut Prof. Dr. Mohd Kamal Hassan
" Sekiranya pendekatan pengurusan moden membenarkan professional (
termasuk pengurus ; pentadbir ) berpegang teguh kepada 'share value' sesuatu
organisasi tanpa mengambilkira samada bercanggah atau tidak dengan sistem nilai
yang lebih besar yang wujud di luar profession, maka di dalam Islam kesetian
kepada perintah Allah dan Rasul wujud nilai utama yang mengatasi segala
nilai-nilai lain yang wujud di dalam sesuatu sub-sistem atau sub budaya".(
Shahrom, 1962 ).
Definisi penilaian
prestasi pula merujuk (Coen & Jenkins,200) “ Performance appraisal is a
precess of evaluating or judging the way in which someone is functioning. It
involves a systematic evaluation of employees by his or her supervisor or some
other qualified person who is familiar with the overall employees performance”
.
Sistem penilaian
prestasi adalah suatu sistem instrumen penting pengurusan sumber manusia bagi
menilai pencapaian prestasi anggota perkhidmatan awam dan pencapaian matlamat
organisasi.
Terdapat dua
objektif utama penilaian prestasi iaitu:
a) Judgemental : Fokus adlah untuk menilai
setiap pekerja bagi membantu pihak pengurusan membuat keputusan yang berkaitan
dengan “reward and sanction”
b) Developtment : Fokus adalah untuk
menyediakan maklumbalas tentang kekuatan dan kelemahan pekerja bagi membolehkan
mereka meningkatkan pencapaian. (prestasi).
Sebelum menilai
prestasi, terdapat prinsip-prinsip asas dan tujuan penialaian yang ingin saya
ketengahkan . prinsip & tujuan
penialaian prestasi tersebut adalah seperti berikut:
Ø
Menentukan
penempatan dan bidang kerjaya sesuai dengan potensi
Ø
Menentukan
kesesuain dan kelayakan untuk kenaikan pangkat , pemangkuan, pinjaman dan
pertukaran sementara
Ø
Menentukan
kelayakan atau kesesuain untuk pergerakan gaji
Ø
Menentukan
penganugerahan khidmat cemerlang (APC) , darjah kebesaran, bintang, pingat
serta surat penghargaan
Ø
Mengenalpasti
dan merancang keperluan latihan
Ø
Memberi
kaunseling bertujuan memperbaiki dan mempertingkatkan prestasi serta motivasi
pekerja.
Seterusnya saya
ingin sertakan sekali tentang ciri-ciri penilaian prestasi. Penilaian prestasi
bagi pekerja haruslah dilakukan secara terang objektifnya, adil dan telus.
Penilaian haruslah dilakukan berdasarkan pencapaian kerja sebenar dan bukanlah
mengikut pengaruh atau melalui hubungan rapat dengan pekerja tersebut.
Penilaian haruslah dibuat dengan cermat dan tidak tergesa-gesa. Selain itu
penilaian juga tidak boleh di pengaruhi oleh prestasi tahun sebelumnya dan
tidak memilih kasih kepada sebelah atau mana-mana pihak.
Dengan
ini dapatlah disimpulkan bahawa pengurusan prestasi dalam organisasi haruslah
di titikberatkan oleh semua organisasi supaya semua pekerja dapat perolehi kebaikan
dan mengelakkan dari penurunan prestasi pekerja tersebut.
Rujukan:
No comments:
Post a Comment